Cupping

Jesi li ikada čuo/čula za cupping?
Riječ cupping dolazi od engleske riječi cup što znači čaša. Što čaša i fizioterapija imaju zajedničko?
Ako te zanima odgovor na ovo pitanje nastavi čitati jer ćeš u ovom tekstu saznati više o ovoj zanimljivoj metodi.

Što je cupping

Cupping je specijalna tehnika uklanjanja bolova i napetosti pomoću posebnih čaša.

To je drevna metoda koja se koristi tisućama godina za liječenje mnogih bolesti i bolnih stanja.
Ebersov papirus iz Egipta (1500.g.pr.Kr.) jedan je od najstarijih medicinskih zapisa koji spominje cupping, a čak ga je i starogrčki liječnik Hipokrat preporučivao za liječenje raznih bolesti.
Posljednjih nekoliko godina, zbog brojnih dobrobiti cupping je postao vrlo popularna tehnika koju koriste brojne svjetske zvijezde i profesionalni sportaši.

Kako cupping fukcionira

Cupping se izvodi stavljanjem posebnih čaša na leđa, vrat, ruke, noge ili druge dijelove tijela.
U počecima primjene cuppinga umjesto čaša koristili su se životinjski rogovi, a danas se koriste čaše od plastike, stakla, keramike, metala ili silikona.

Te čaše povlače (usisavaju) kožu prema gore i na taj način stvaraju vakuum.
Sila vakuuma otvara i širi kapilare koje se nalaze ispod kože.

Naše tijelo područje vakuuma tretira kao ozljedu zbog čega šalje više krvi u to područje kako bi stimuliralo prirodni proces zacjeljivanja.
Ova tehnika poboljšava cirkulaciju tretiranog područja, a prema nekim teorijama čisti pore i uklanja toksine iz tijela.

Plastične čaše za cupping koje usisavaju kožu
prema gore i na taj način stvaraju vakuum

Vrste cuppinga

1. Suhi – provodi se stavljanjem posebnih čaša na kožu koje usisavaju kožu prema gore i na taj način stvaraju vakuum. Nakon nekoliko minuta čaše se uklanjaju. (primjenjujemo u našoj praksi)
  2. Vlažni – provodi se stavljanjem posebnih čaša na kožu koje se nakon stvaranja vakuuma privremeno uklanjaju kako bi se vrlo tankom iglom (nalik akupunkturnoj) stvorilo malo krvarenje na površini kože, a zatim se ponovno uspostavlja vakuum.
  3. Klizeći – provodi se stavljanjem posebnih čaša na kožu koja je prethodno namazana uljem. Čaše se povlače gore-dolje radi masiranja željenog područja. (primjenjujemo u našoj praksi)
  4. Brzopotezni – provodi se brzim i ponavljajućim usisavanjem i otpuštanjem kože tretiranog područja. (primjenjujemo u našoj praksi)

Što možeš očekivati na cupping terapiji u našoj praksi

1. Prije cuppinga bilo bi poželjno da obaviš fizioterapeutski pregled kako bi fizioterapeut utvrdio točan uzrok i stanje tvog problema te odredio pravilan tijek cupping terapije.
  2. Nakon što odredi tijek terapije, fizioterapeut će postaviti jednu ili više čaša za cupping na određene točke tvog tijela.
  3. Pri postavljanju čaša osjetit ćeš silu vakuuma i pritisak. To nije bolno, ali može biti malo nelagodno.
  4. Ovisno o prirodi i težini tvog problema, fizioterapeut će ostaviti čaše za cupping na tretiranom području nekoliko minuta, povlačiti ih gore-dolje po tretiranom području ili brzim, ponavljajućim pokretima usisavati i otpuštati kožu tretiranog područja.
  5. Nakon cuppinga na tvojoj koži mogu ostati crveno-ljubičasti krugovi (nalik modricama) koji nestaju za otprilike tjedan dana.
  6. Iako je cupping u pravilu sigurna tehnika liječenja, u rijetkim slučajevima mogu se pojaviti simptomi poput vrtoglavice, glavobolje, mučnine, peckanja, svrbeža, napetosti i bolova u mišićima.
Fizioterapeut postavlja čaše za cupping
na određene točke na tijelu

Pozitivni učinci cuppinga

Cupping može olakšati:

• simptome artritisa i reumatoidnog artritisa
  • bolove u leđima, vratu, ramenima i drugim dijelovima tijela
  • dišne probleme poput astme
  • sindrom karpalnog tunela
  • glavobolje i migrene
  • visok krvni tlak
  • gastrointestinalne poremećaje poput bolesti iritabilnog crijeva
  • mnoge druge tegobe

Jesu li pozitivni učinci cuppinga znanstveno dokazani

Iako postoje brojna istraživanja o cuppingu još uvijek nisu u potpunosti dokazani svi njegovi učinci.
Prema jednom znanstvenom istraživanju iz 2018. godine cupping ima brojne dobrobiti. Vjeruje se da može ublažiti simptome raznih bolesti i bolnih stanja putem periferne (vanjske) cirkulacije i jačanja imuniteta.
Prema tom istraživanju neki od pozitivnih učinaka ove terapije su:

• poticanje cirkulacije
  • promjena biomehaničkih receptora na koži
  • povećanje praga boli
  • poboljšanje lokalnog anaerobnog metabolizma
  • ublažavanje upale
  • jačanje imuniteta

Trebaš li izbjegavati cupping terapiju

Trebao/trebala bi izbjegavati cupping:

• ako si trudnica
  • ako imaš poremećaje zgrušnjavanja krvi (hemofiliju)
  • ako imaš duboku vensku trombozu
  • ako si pretrpio/pretrpjela moždani udar
  • ako imaš epilepsiju
  • ako imaš kožnu bolest poput psorijaze ili ekcema
  • ako imaš karcinom

Cupping je zanimljiva i širokoprimjenjiva tehnika liječenja koja ima brojne dobrobiti.

Ako i tebi zvuči zanimljivo i misliš da bi bila pravo rješenje za tvoj problem kreni ovdje i rezerviraj termin za pregled.
Ako ti je ovaj tekst bio koristan podijeli ga s drugima.

Domagoj Markanović

Tvoj saveznik na putu prema oporavku. Internacionalni fizioterapeut i zaljubljenik u sport u misiji da pomogne ljudima poput tebe da se riješe bolova i drugih tegoba i žive kvalitetnije. Rad s ljudima, stalno učenje i istraživanje novih stvari moja su strast.